Artiklar‎ > ‎

Artikel: På Lindängens särskola är ett litet steg ett stort framsteg


I ett hus vid sidan om Lindängeskolan händer det fantastiska saker. 
Här går elever som har en utvecklingsstörning. 
Med lärarnas och assistenternas hjälp och kreativitet når barnen nya framgångar, ett litet steg i taget.
Vårt Fosie besöker Lindängens särskola.

På Lindängens särskola är ett litet steg ett stort framsteg

Sasse gillar att spela fotboll. Och handboll. Idag är han extra glad för att han fått en egen minidator.
Yaman gillar att spela spökboll på gympan. Och så gillar han att bli fotograferad visar det sig.

- Det är en större utmaning att jobba med elever som har större behov, säger barnskötare Fredrik Olsson som hjälper Yaman med matten. Man får hela tiden jobba med att hitta nya sätt för att komma vidare i barnens utveckling. Men det är fantastiskt att se glädjen när de lyckas.

Utgår från individen
I klassrummet bredvid går elever och lärare igenom årstider och datum. Vem har namnsdag idag? 
- Vi försöker alltid göra det bästa för barnen, säger Elin Jacobson, som är elevassistent och håller på att utbilda sig till lärare. Vi ser till varje individ och ser om vi kan hitta vägar till lärandet. Det tar lång tid att lära känna de här barnen, men när men när man har lärt känna dem så kan man läsa av deras signaler lättare.

Fantastiska Lärare
Lokalerna i denna del av särskolan, som kallas träningsspecial, ser inte ut som vanliga klassrum. Här finns ett rörelserum med lyftanordningar i taket, massagerum, sinnesrum och mycket annat. Barnen som går här har ofta funktionshinder och behöver mycket hjälp, utöver den pedagogiska biten.
Ingrid Thysell, som är ny rektor för särskolan på Lindängen, brinner för sitt jobb.

- Det är helt underbart att jobba här, säger hon medan hon visar runt. När jag ser framstegen som de här eleverna gör… Det är en oerhörd känsla. Och lärarna är fantastiska – de ser verkligen hur mycket de kan göra för eleverna.

Når sina mål
I grundsärskolan, går elever en lindring utvecklingsstörning. En hel del av dem har gått i grundskolan tidigare. Sandra går i nian och har gått här i tre år. 
- Jag gillar engelska och bild bäst, säger hon och berättar att hon trivs mycket bra. Jag gick vanlig klass i fem år, men här får jag mer hjälp. Till hösten ska jag börja på Rönnens särgymnasium och läsa barn och fritid.
Hon går tillbaka till klasskompisarna som lär sig mer om Malmö genom att titta på filmsnuttar om staden.

- Många föräldrar tycker att det känns jobbigt att ha sitt barn på särskolan, säger Ingrid Thysell. Men det är inget fel, det är en bra skolform. Här kan barnen nå mål som de aldrig skulle gjort om de gått i en vanlig skolklass.