Information‎ > ‎

Jag är framtiden! Eleverna lärde sig programmera egna spel.

skickad 17 feb. 2017 01:15 av Mattias Nils Bertil Isberg   [ uppdaterad 25 feb. 2017 05:13 ]
Det kan ta en stund för sidan att laddas eftersom den innehåller flera spel. Vänta så kommer de snart. 

Elevernas egna spel - 
Sitter du vid en dator (ej mobil/ipad) kan du testa spelen. 
Click on the gren flag to start the games, and the red to stop them. 
Använd piltangenterna och försök få rymdgubben till sitt rymdskepp och se vad som händer. 

Använd piltangenterna och försök ta dig till den gröna flaggan utan att bli träffad! Ett tips: Du kan inte bli träffad när du står still!
Klara spelet genom att klara tre laboriter. Använd piltangenterna. Du får inte nudda de svarta väggarna. 

Spela mot en kompis: 
Röd spelare använder piltangenterna upp och ner och skjuter med space (mellanslag). Svart spelare styr med w och s och skjuter med x. 
Ta dig med hjälp av piltangenterna till dörren utan att bli träffad av bomberna. .
Styr keyboarden med din mus och spela lite Ping-pong

Ta dig till den blå dörren. Använd pilarna och se vad som händer när kommer fram. Du får inte nudda de svarta väggarna. 
Ta dig till ballongen utan att bli träffad eller nudda den gula väggen.

Gå med piltangenterna till jorden för att klara spelet. Du får ej träffa väggarna. 

Spela fotboll. Om du träffar mål får du poäng men om bollen träffar en gul linje får motståndarna poäng. Lycka till.
Ta dig till den röda dörren för att klara spelet. Du får inte nudda de svarta väggarna. Det är tre banor.

 

Under v. 7 har vi på Lindängeskolan haft E-valsvecka. En grupp på 14 elever valde gruppen "Jag är framtiden" där fokus var på grundläggande spelprogrammering. Alla spelen till vänster har eleverna själv skapat. Åldersgruppen var 10-12 år. 

Här har eleverna fått lära sig:
*grundläggande webbprogrammering. 
*skapa stegvisa instruktioner. 
*hur man använder if-satser, loopar, mm. 
*använda sin kreativitet för att skapa spel. 
*problemlösning. 

Vi tror att denna typ av undervisning är viktig för alla elever. 
Eleverna lära sig att det är kul att få vara kreativ  och få skapa själv. 

Förutom programmera har de även besökt tekniska museet under en av dagarna! 

Hälsar Mattias Isberg och Yohannis Wubeshet Teka 
Ansvariga lärare